Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
02.03.2010 18:16 - ЗА ИНТЕЛИГЕНЦИЯТА - ОТГОВОРНО
Автор: orlinstefanov Категория: Изкуство   
Прочетен: 1680 Коментари: 0 Гласове:
0



В сайта на Библиотеката на Гумер е поместено интервюто на прославения руски учен-хуманитарист Сергей Аверинцев, наречено „Както всичко ценно, вярата е нещо опасно”. Онези, които още ценят и разбират руския език, могат да го прочетат чрез следния линк:

http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Literat/Index_Lit.php

Открих този изключително интересен текст покрай радостното обстоятелство, че две мои студии са поместени на челно място в рубриката „Литературознание”. По-долу предлагам превода си на един от особено важните за нашето съвремие въпроси, и отговора на Аверинцев. Дискутира се същността и мястото на интелигенцията, какъв е нейният дълг и пред какви изкушения отстъпват понякога онези, чието призвание уж е да мислят и откриват нови простори за истината. Вярвам, че този фрагмент е добър повод за размислим какво е положението на нещата в нашата татковина. Да проумеем колко често ни поглъща сервилността или високомерието, себичността. Дори завистта, когато моженето на другия не ни окрилява, а ни „вдъхновява” за интриги, с които окончателно погубваме шанса си да пребъдем чрез  отстояваните непреходни ценности…

И тъй, да се насладим на проникновения размисъл на Сергей Сергеевич АВЕРИНЦЕВ

----------------------------------------------------------------------------- 

- В продължение на две столетия интелигенцията в нашата страна е изпълнявала своя особена духовна мисия. Необходима ли е тя за Русия днес?

- Ако допусках, че е ненужна, бих изоставил своите занимания. Наистина, за понятието „интелигенция” са възможни много различни тълкувания. Възприемам интелигенцията като някакво съсловие, задруга, гилдия; Тя има или трябва да има свои корпоративни правила. Аз съм част от това съсловие или гилдия, поради което смятам, че е напълно противопоказано да изпитвам умиление от „интелигентността”, както и да се нахвърлям срещу „интелигентщината”. Аз смятам, че особеното задължение на интелигента е следното: на него му плащат за това, че той работи със своята мисъл и следва да го върши както е потребно, търсейки непрекъснато възражения към самия себе си, борейки се за колкото се може по-голяма свобода за мисълта си от собствените лични или групови предубеждения, наранявания, афекти, особено със социалните поръчки.

В чистия й вид такава свобода не може да се изолира, но има голяма разлика между усилието да се стремиш към нея, и ако се откажеш от подобен стремеж заради идеала мисленето да е „национално”, „класово”, „расово”. Глупости, човек не е чужд на националните и социално-груповите си чувства, това е естествено, но мисълта е мисъл само в онази степен, доколкото към нея не могат да се прилепят подобни епитети. Затова онзи, който търси мисълта, би трябвало поне в моментите на размисъл да се поставя извън играта. Той не би трябвало да е конформист и същевременно, доколкото е възможно, трябва да избягва и да бъде метежник. Нали, ако си бунтар, ще ти е нужна голяма доза от така наречената ангажираност, пристрастност, и мисълта губи своята свобода. (Друг е случаят, когато наглият конформизъм престорено обяви за метеж всеки отказ да играеш по неговата си, на конформизма, гайда).

Френският есеист от първата половина на ХХ век Жулиен Бенда нарича бягството от този дълг заради национална, расова или класова обвързаност „предателство на клерка” - игрословица с общото означаване на средновековния духовник-ерудит и на новоевропейския интелигент, обща черта на които е неангажираното отношение към понятия, които засягат всички хора. (Превежда се също като „Предателството на интелектуалците” и „Предателството на духовниците”). Ще го кажа отново, това не означава безчувственост, а определя дълга да се разграничават собствените емоции и те да не се намесват в мисълта. А сред най-жалките емоции, които постоянно изкушават нашего брата, това е сантименталното умиляване от „интелигентността”, както и от още по-неприятната антиинтелигентска афектираност.

Интелигенцията е в правото си и има задължението да е критична към самата себе си – в края на краищата, сборникът „Вехи” е бил дело на руски интелигенти. Но афектът на омраза към собствената гилдия не е нищо друго освен психическа патология, щом в основата му е заложена злостната ненавист към самата себе си, както и още по-вулгарната низост в дъното на нещата да е ненавистта към колегите и конкурентите, към онези, които се случва постоянно да срещаш, с които се налага да дишаш един и същ въздух.

 



Тагове:   отговорно,


Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: orlinstefanov
Категория: Изкуство
Прочетен: 728896
Постинги: 165
Коментари: 185
Гласове: 738
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930