В сайта на Библиотеката на Гумер е поместено интервюто на прославения руски учен-хуманитарист Сергей Аверинцев, наречено „Както всичко ценно, вярата е нещо опасно”. Онези, които още ценят и разбират руския език, могат да го прочетат чрез следния линк:
http://www.gumer.info/bibliotek_Buks/Literat/Index_Lit.php
Открих този изключително интересен текст покрай радостното обстоятелство, че две мои студии са поместени на челно място в рубриката „Литературознание”. По-долу предлагам превода си на един от особено важните за нашето съвремие въпроси, и отговора на Аверинцев. Дискутира се същността и мястото на интелигенцията, какъв е нейният дълг и пред какви изкушения отстъпват понякога онези, чието призвание уж е да мислят и откриват нови простори за истината. Вярвам, че този фрагмент е добър повод за размислим какво е положението на нещата в нашата татковина. Да проумеем колко често ни поглъща сервилността или високомерието, себичността. Дори завистта, когато моженето на другия не ни окрилява, а ни „вдъхновява” за интриги, с които окончателно погубваме шанса си да пребъдем чрез отстояваните непреходни ценности…
И тъй, да се насладим на проникновения размисъл на Сергей Сергеевич АВЕРИНЦЕВ
-----------------------------------------------------------------------------
- В продължение на две столетия интелигенцията в нашата страна е изпълнявала своя особена духовна мисия. Необходима ли е тя за Русия днес? |
- Ако допусках, че е ненужна, бих изоставил своите занимания. Наистина, за понятието „интелигенция” са възможни много различни тълкувания. Възприемам интелигенцията като някакво съсловие, задруга, гилдия; Тя има или трябва да има свои корпоративни правила. Аз съм част от това съсловие или гилдия, поради което смятам, че е напълно противопоказано да изпитвам умиление от „интелигентността”, както и да се нахвърлям срещу „интелигентщината”. Аз смятам, че особеното задължение на интелигента е следното: на него му плащат за това, че той работи със своята мисъл и следва да го върши както е потребно, търсейки непрекъснато възражения към самия себе си, борейки се за колкото се може по-голяма свобода за мисълта си от собствените лични или групови предубеждения, наранявания, афекти, особено със социалните поръчки. |
В чистия й вид такава свобода не може да се изолира, но има голяма разлика между усилието да се стремиш към нея, и ако се откажеш от подобен стремеж заради идеала мисленето да е „национално”, „класово”, „расово”. Глупости, човек не е чужд на националните и социално-груповите си чувства, това е естествено, но мисълта е мисъл само в онази степен, доколкото към нея не могат да се прилепят подобни епитети. Затова онзи, който търси мисълта, би трябвало поне в моментите на размисъл да се поставя извън играта. Той не би трябвало да е конформист и същевременно, доколкото е възможно, трябва да избягва и да бъде метежник. Нали, ако си бунтар, ще ти е нужна голяма доза от така наречената ангажираност, пристрастност, и мисълта губи своята свобода. (Друг е случаят, когато наглият конформизъм престорено обяви за метеж всеки отказ да играеш по неговата си, на конформизма, гайда). |
Френският есеист от първата половина на ХХ век Жулиен Бенда нарича бягството от този дълг заради национална, расова или класова обвързаност „предателство на клерка” - игрословица с общото означаване на средновековния духовник-ерудит и на новоевропейския интелигент, обща черта на които е неангажираното отношение към понятия, които засягат всички хора. (Превежда се също като „Предателството на интелектуалците” и „Предателството на духовниците”). Ще го кажа отново, това не означава безчувственост, а определя дълга да се разграничават собствените емоции и те да не се намесват в мисълта. А сред най-жалките емоции, които постоянно изкушават нашего брата, това е сантименталното умиляване от „интелигентността”, както и от още по-неприятната антиинтелигентска афектираност. |
Интелигенцията е в правото си и има задължението да е критична към самата себе си – в края на краищата, сборникът „Вехи” е бил дело на руски интелигенти. Но афектът на омраза към собствената гилдия не е нищо друго освен психическа патология, щом в основата му е заложена злостната ненавист към самата себе си, както и още по-вулгарната низост в дъното на нещата да е ненавистта към колегите и конкурентите, към онези, които се случва постоянно да срещаш, с които се налага да дишаш един и същ въздух. |