Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
16.03.2014 19:50 - КАКВО ПРЕОДОЛЯВАМЕ ПРИОРИТЕТНО: НЕЗНАНИЕТО ИЛИ НЕВЕЖЕСТВОТО
Автор: orlinstefanov Категория: Изкуство   
Прочетен: 2297 Коментари: 0 Гласове:
0

Последна промяна: 17.03.2014 07:46


 
16.03.2014 07:43 -  Вече повече от месец проследявам интересен феномен, в който вашият кореспондент има решаваща роля. В портала КМ.RU е изразено мнение на полицейски експерти по драстичния случай с убийствата в едно московско училище. Стрелецът е отличен ученик, победител в олимпиади, но застрелва, дори с контролен изстрел в главата, учителя си, убива един и ранява друг охранител. Преди това взима за заложници своите съученици. На шестия ден след трагичните събития се появява предположение, че гимназистът-стрелец „зачитался”, което ще преведем: прекалил е с четенето. Ето линк към тази публикация от 10-ти февруари, която веднага поражда обилни коментари – къде по-обширни, често с малки реплики. Можете да проследите публикацията по следния линк:

http://www.km.ru/forum/v-rossii/2014/02/10/731912-v-mvd-zayavili-o-zauchennosti-strelka-iz-moskovskoi-shkoly

Когато на 11-ти февруари предложих свое размишление, използвах пределния допустим брой знаци. Защото толкова изключително по своята неочакваност и по трагичните си последствия поведение изисква по-обстойно де се вникне в причините. Давам превод на своя текст, за да няма затруднения от руския език:

--------------------------------------------------

„Прекомерното четене предизвиква неадекватно възприемане на света. Доктринираните понятия могат да породят фалшиви представи за чест, да предизвикат престъпна активност. Ето защо предлагам да се съпоставят подбудите на младежа с решителността на Разколников. Или пък на Дон Кихот, който се отказва от предишните си "рицарства" и пожелава да го запомнят като Алонсо Кихано Добрия. Напразно не се проумява характеристиката на Сервантес:
”Нашият идалго се задълба дотолкова в тези книги, че четеше непрекъснато, през деня от съмване до здрач и през нощта от здрач до съмване. (...) И ето че когато се умопобърка окончателно, на него му хрумна най-странната мисъл, която е спохождала някога луд човек по света.” Докато не се забелязва развитието в този характер (а това е основннят белег при високото изкуство според Пушкин), великото произведение изгубва своята пророческа сила, завещаният ни урок се пропуска, подменен с праволинейни екзалтации. От учебникарските шаблони се внушава сякаш Дон Кихот е прекрасен. И стават трагедии. Като с "рицаря" Брайвик, който не само че не смята себе си за убиец, а настоява, че трябвало да го наградят за храброст. Идеокрацията придава на романа примитивна праволинейност, умопобъркването се превъзнася като добродетел.
...Както се вижда, крайните прояви на подобни "геройства" са непоправимо трагични. И особено във връзка с новите средства за унищожаване на "противниците": огнестрелни оръжия с оптичен прицел, динамит, химически вещества.
Знанието без разбиране само подсилва невежеството. Уви...”

 

И се получи нещо, което не бях очаквал: по феноменален начин всички коментари пресъхнаха и това ще установите при отварянето на линка. Замлъкването на огромната рускоезична аудитория по толкова шокиращо събитие доказва, че съм постигнал нетърпяща възражение убедителност. Което не може да не ме радва. 

Но, уви, неизбежно ме и натъжава, тъй като у нас донкихотовата лудост се смята за свещена, прехласването по "рицаря" е набрало непреодолима инерция.

Приемам, че  моите моноспектакли в София и в Пловдив, докладът ми в годишна сесия на Съюза на учените, излъчването по телевизията в кампанията на БНТ „Голямото четене” няма как да предизвикат революция. Но във в-к „Учителско дело” (бр. 30 от 2013 г., стр. 5) излезе обширното интервю със Св. Струмина „Да бъдем верни на Сервантес!”, в което акцентирам предупрежденията на испанския гений. Мимоходом става дума и за другия ми пробив по трудноразбираемата за гимназистите материя с „Едип тиранина” от Софокъл.

…Никакви последствия, макар да се появих лично както в Испанската, така и в Класическата гимназии.

Нулева реакция от МОН, БАН, какво остава от комисията по образованието на Народното събрание…

Уви, чиновническата активност се изчерпва с редовното получаване на месечните възнаграждения. Другото е имитация на дейност. И строго съблюдаване да не се появи някаква крамола спрямо потребността от вяли съждения. Аморфните представи не бива да се опровергават от точни думи и определения. Не случайно се разчита на леснината при „тестовото обучение”. Ясно е, че с такъв подход разбирането (когато се отговаря на въпроса „защо?”) не е на първо място. Достатъчно е да се запознаеш с готовите данни и резултати (т.е.- с „какво?”), да ги научиш наизуст и светкавично да отметнеш верния вариант.

Дано не съм добър пророк, но се опасявам, че кошмарните „подвизи” на умопобъркали се тийнейджъри в Америка, а отскоро и в Русия, ще се окажат заразни и за някой наш „юначага”.

Невежеството е демонична сила, както е отбелязал в своя ранна статия господин Карл МАРКС. Нали е ясно, че не е бил глупав този човек, който – разбира се – не е бил марксист!!

 




Гласувай:
0


Вълнообразно


Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: orlinstefanov
Категория: Изкуство
Прочетен: 728799
Постинги: 165
Коментари: 185
Гласове: 738
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930